CrossFitness by Marie

måndag 19 augusti 2013

Vanans makt




Hur stor del har vanor egentligen när det gäller kosten? Ett exempel: 
Titta på film eller tv; hör ofta ihop med att äta något där i soffan.
Tittar du ofta på film och tv och kan inte låta bli att samtidigt tugga på något, då har man en vana som kan göra att vikten ökar eller står still även om man kanske i övrigt äter sunt.

Lösningen kan vara att dra ner på film/tv tittandet och istället lägga den tiden på att träna om man tycker det är svårt att hitta tid för det. Är det sent på kvällen är det inget hinder enligt en studie som visat att man visst kan träna på kvällen och komma till ro efter det. Toppen!

Är träningstid inget problem, lägg tiden på familjen och/eller vänner istället :)



Ligger det osunda ätandet i ditt umgänge? Du hänger på fik med kompisar osv, det är lätt att ta med sig kompisen på en promenad, löptur eller gym pass istället för fika är ju att kombinera nytta med nöje :)

Fundera över var du hamnar om och om igen och varför, allt behöver inte vara som det alltid varit ibland måste man våga kliva ut ur sin trygghet och prova andra sätt kanske att prova annan träningsform om den nuvarande inte ger dig några resultat, men samtidigt kan man inte hoppa runt bland olika dieter och bantningsformer, de som säger de har provat allt har oftast inte provat hålla kvar vid det normala sunda tänket kring kost och träning en längre period.


Man kan ju bli lite matt på hur många håller på och tränar hårt hårt och går till överdrift och äter så rent och även där går till överdrift för att sen efter ett par veckor spåra ur och framförallt stoppa i sig massa skit och må dåligt över svullen mage och massa vätska som samlats i kroppen och så upprepas det allover again.....

Varför inte hitta ett hållbart sätt som man klarar av att leva med i livet?

Vi som är vuxna och framförallt föräldrar borde tänka sig för vad det är deras barn uppfattar om kost, träning och självkänsla.

Barnen gör som vi gör inte som vi säger att de ska göra.....

Oj hårda ord från mig, men kanske behöver man en tankeställare ibland vart man är på väg.......


Vi borde träna och äta hälsosamt av rätt skäl - ett friskare och hälsosammare liv istället för att bara se kortsiktiga lösningar för utseendets skull!

                                                             

                                                                  Strong for life!!!








Några som jag verkligen tränar för kommande livet inte bara för här och nu, är mina mammor och idag har en ny termin startat med både nya och gamla ansikten. Här ligger fokus verkligen på att bygga upp en bra grund att jobba vidare på och flera av mammorna är inne på sin andra termin och en på sin tredje med så det är ju verkligen ett bra betyg att träningsformen ger något för deltagarna.

Med bebisar från bara några månader till över 1 år och mammor i så olika form gäller det att anpassa efter deras individuella form och det är min utmaning att se till att alla får sin utmaning och det är verkligen kul!


Det finns fortfarande några få platser kvar och man måste absolut inte ha varit med från första passet!



Ikväll drar Kettlebellpassen igång och ja faktiskt så älskar jag måndagar med allt roligt arbete jag har då!

2 kommentarer:

  1. Du är så sund i ditt tänk Marie, har fått mig att inse vad träning och livsttil egentligen handlar om. Dina pass, både kettlebell och crossfit är grymma, är så nöjd efter dina träningar!! Jag har verkligen hittat mitt kall känns det som :-))

    Kram Ullis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad glad jag blir att höra det! Du är grym!

      Radera