CrossFitness by Marie

lördag 31 augusti 2013

Dieter hit och dit ???

   

Jag kan inte låta bli att uppröras av allt skit runt kost och dieter hit och dit och det värsta är att till och med väldigt smarta människor som tex kan vara chef över många tusen anställda och en slags förebild för många, kan om det handlar om många människors svaga punkt - vikten trilla dit på en korkad diet som någon bestämt sig för att tjäna pengar på.


Vi vill leva hälsosamt och framstå som hälsosamma men ändå köper man en tidning med löpsedeln "Gå ner 5 kg på 2 veckor"

Det finns inga genvägar till hälsa och välmående, visst jag kan förstå att den som inte är så påläst blir snurrig av alla råd och tips hit och dit, men när glömde man bort att använda de sunda förnuftet?

Det går inte in att socker faktiskt är en stor fiende då den konsumeras varje dag om inte i form av en liten choklad bit som slank ner eller en läsk när den värsta blodsockerdippen på eftermiddagen kom utan faktiskt i maten du tror är så bra för det är ju husmanskost?

Lagat helt från grunden utan buljongen m socker och andra otrevliga tillsatser, eller kanske lite chilisauce i med även den socker, eller det där nyttiga brödet du köpte som det stod hälsobröd på, men läser du också innehållsförteckningen?

Vi blir grundligt lurade av olika namn och märkningar med Nyckelhålsmärkt osv men i slutändan måste du själv läsa och lära dig vad som är "rent" och inte.

Ju mer processat desto sämre är livsmedlet.

Det faktum att Livsmedelverkets rekommendationer är så gamla och förlegade gör att vi blir förvirrade och inte vet vad vi ska tro. Äntligen har man bestämt att Tallriksmodellen är förlegad och behöver uppdateras och mängden kolhydrater minskas ner.

Jag ger som bekant inte mycket för LCHF men denna kolhydrats överkonsumtion vi blivit itutade i våran generation är galen och var ska all denna energi förbrukas, våra barn som dessutom sitter ännu mer stilla än vi gjorde inte konstigt att många många barn har övervikt idag och alla hormonella  förändringar det ger av alla tillsatser vilket gör att vi idag kan se 5 åriga flickor med antydan till bröst.

Vi vet ju att ända in på 80 talet fattade vi inte bättre än att rökning är farligt och rökte runt barnen men de flesta normalt funtade människor skulle ju inte utsätta sina barn för rökning idag?

Är att jämföra med kosten idag tycker jag, nu vet vi att alla dessa halvfabrikat och lightprodukter tex inte är bra för oss eller barnen att konsumera dagligen och ändå förekommer det i var och vartannat hushåll, lika illa att bara ge sina barn sådant som att utsätta dom för rökning när vi VET att det inte är bra....


Ett problem är såklart skolköken och förskolornas kök de lever och lär enl Livsmedelverkets rekommendationer och där tycker jag ändå att vi dom föräldrar ska ställa kravet på ren mat som lagats från grunden och innehåller bra fetter, proteiner och massa näring inte bara en massa bukfylla.

Jag vet själv som föräldrer att man inte hinner laga bra mat från grunden varje dag i veckorna för det är läxor träningar möten och andra aktiviteter som upptar tiden och jag har fått höra en skrämmande statistik om att föräldrar i snitt lägger 10 min på att laga middag i veckorna, 10 min???
Vad hinner du laga på den tiden?

Korv med bröd, snabbmakaroner och färdigköttbullar....

Visst nångång ibland är ingen fara på talet men flera dagar i veckan, det kommer såklart att ge sina effekter och tyvärr är den här processade maten billig och lättillgänglig.

Hur löser vi detta då? Jo genom bättre planering av maten, veckomatsedlar är suveräna hur tråkigt det än verkar så löser det många problem och storkok för vem säger att man inte kan äta samma gryta 3 middagsmål på samma vecka, så länge maten är bra så kan man helt utan problem äta samma sak flera dagar i veckan ingen skörbjugg av det inte man kan dessutom variera grönsakerna till om variation är viktigt.


Det sunda förnuftet borde tala om för oss vad som är lagom och bra men många är så förvirrade av dietande hit och dit!


Har hört någon säga att ja men när jag var liten då fikade vi med bulle varje eftermiddag och då var inte ungarna så tjocka som nu, ja men var maten ni åt till varje mål full med socker och andra konstigheter - nej man la faktiskt en timme på att laga mat för vi hade en annan livstil och halvfabrikat fanns inte på samma vis så att laga mat varje em/kväll som tog ett tag var inget konstigt.

Sen om man tittade in i ett kylskåp och skafferi då var det inte överbelamrat av storpack kakor, pasta, godis, läsk och snabba mål.

Det du har i skafferiet och kylen kommer ju nångång att ätas och iallafall jag har en svag punkt då jag blir hungrig och kan stoppa i mig vad som helst i princip helst om det är sött och onyttigt och har jag det då hemma så kan man ge sig f-n på att jag äter det vid ett sånt tillfälle.

Därför ser jag till att inte ha det hemma förutom den dagen jag planerat äta det och försöker äta regelbundet för att slippa dippar (ingen 5:2 diet mao).

All utveckling är inte av godo tyvärr.


Långt och lite snurrigt inlägg men ibland måste skiten ut! 



          
Så självklart, men ändå inte för alla, klipp ur senaste Fitness Lifestyle...
 




Lite länkar m intressant innehåll: 





Gilla gärna min sida på Facebook där jag ofta delar mina tankar kring kost träning och hälsa
 https://m.facebook.com/CrossfitnessByMarie?__user=1401842189




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar