CrossFitness by Marie

fredag 20 september 2013

Träna eller inte?



När det gäller träning tror jag det i många fall faller på just motivation, att man funderar lite för mycket och känner efter om lusten finns, lite för mycket.
Sån är iallafall jag!


Det behövs inte funderas på om man nu brukar träna 3 dagar vila 1 och man har gjort 2 st då är det väl bara köra det 3 e utan att reflektera över det.

Men många saknar nog en plan med sin träning, varför, hur och när.

Bestäm varför du tränar, att må bra, få bättre kondition, bli starkare, gå ner i vikt,  eller vilken anledning det nu är och sen måste man lägga upp planen efter det för en som tränar för att gå ner i vikt kan inte följa en elitlöpares träningsupplägg av den enkla anledningen att de har 2 olika mål med sin träning.
Sen är det i de flesta fall inte rimligt eller sunt att en vanlig Svensson som jobbar heltid, har familj kanske mm tränar lika mycket som en elitidrottare som ofta kanske jobbar mindre eller inget alls för det är dennes jobb satsningen på sin idrott och som har en coach som har stenkoll på allt kring atleten med allt från träningen till att hen sover och äter tillräckligt tex.

Det finns ingen anledning för en Svensson heller att satsa på det viset även om det är kul att kunna spöa grannen i milspåret eller i antal Pullups, men för hård satsning ger oftast skador och tror de flesta elitidrottare kan skriva under på att elitidrott inte är direkt friskvård eller förknippat hälsa.

Med det sagt så menar jag att hitta en rimlig nivå efter sina förutsättningar ger störst chans att lyckas nå sina mål för såna måste man ju även som motionär ha.

Sen är det viktigt att lägga upp en plan med vad man ska träna för att som sagt nå vad; viktminskning eller snabbare på milen är 2 olika saker, sen blir nog träningen lättare av om man hittar en träningsform man gillar.

Hur ofta är rimligt och hur prioriterar jag träningen; 1 pass i veckan- nja all rörelse är bra men 1 pass kommer knappast ge några märkbara resultat. 6-7 eller fler pass i veckan-finns det någon anledning?  Bryta ner kroppen och slita på den är inte smart, välj med omsorg vad du gör på dina pass och minska ner dom till färre i antalet så kommer kvalitén bli bättre och slitaget mindre.
Vilan är lika viktig som träningen men det är bra om det blir lite mer träning än vila iallafall.


Om det är svårt att hinna med träningen så får man helt enkelt fundera vad man kan ta bort som är tidskrävande, Facebook, tv, fika m kompisar( träna m dom istället:), städ och tvätt mm.
Säkert kan man plocka bort 30 min flera dagar i veckan på något sådant och sen beror det givetvis på vad man har för jobb men de flesta har rast på sitt jobb i iallafall 30 min och på den stunden hinner man med ett bra pass om man har planerat i förväg vad man ska göra. Har man längre rast kan man ju även hinna duscha om det är viktigt :) förstår att man i vissa jobb måste vara fräsch men en snabb "raggardusch" duger i de flesta fall och jag tränar 2 av mina 3 arbetsdagar på förskolan på rasten för att hinna med träning dom dagarna som är långa och sen är det oftast fullrulle när man hämtat barn. Sen tycker jag att det ger mer energi till resten av dagen än att sätta sig och bli trött i en soffa på rasten.

Har man barn och inte vill lämna iväg dom för att träna vilket jag verkligen förstår när man jobbat en lång dag redan då är hemmaträningen suverän, barnen är med och man sparar tid på att skippa transport till träningslokalen.

Transportträning funkar ju det med till och/eller från jobbet eller förskolan.

På promenad med familjen så kör tex utfall och i lekparken Armhävningar, knäböj, plankor, dips, burpees, utfallshopp, Grodhopp möjligheterna är ju enorma är bara du själv som sätter gränsen.

Att splitta pass är ju också en lösning om man har ont om tid men kanske kan hitta 15-20 min två ggr samma dag, se till att ha en färdig plan vad du ska göra med dom bara.

Jag körde tex i fredags fm Trappintervaller där jag satte klockan på 20 min och körde efter varje Trappintervall 10 Kb svingar, 6 Burpee-Broadjumps, 12 Utfallssteg och 12 Gorillahopp, var riktigt jobbigt men är jäkligt roligt med de olika momenten.







Senare på em körde jag först 18 min Longcycel med 12 kg Kb och fokus på andningen och vilken känsla när det helt plötsligt bara flyter och faktiskt inte ens känns ansträngande för flåset för att tekniken är så mycket bättre och andningen inte glöms bort, skitkul!! 

Sen efter 5 min vila körde jag 10 min Longcycel med 16 kg och då började jag visserligen bli lite slut i överarmar och axlar men flåset var inget problem alls vilket det alltid handlat om tidigare att jag inte räckt till riktigt där för att jag glömt av andningen.


Nu ska jag jobba på med mina Clean o Jerk i Longcycel och sätta upp nya mål med den, vill orka köra en 10 min Longcycel med 20 kgs klotet inom några månader, före jul kanske blir bra, känns tufft nu men som bekant så blir ger övning färdighet 😃




Många ggr hindras vi av att vi är så bekväma och har vi inte perfekta förutsättningar för träningen så hittar man tusen ursäkter att skippa det.

Start where you are, use what you have, do what you can!!!



Några som inte är bekväma på mina pass iallafall är mina träningsdeltagare som verkligen ger järnet och vågar jobba där det skapas mjölksyra, bränner i lungorna och ger pump i musklerna så det står härliga till! Alla i olika nivåer, en del riktigt vältränade, en del som precis börjat träna men alla med samma mål: att bli starkare, uthålligare och bättre för varje gång💪







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar