CrossFitness by Marie

lördag 23 mars 2013

KettlebellbyCrossFitness goes to HSPU



Dåligt med både träning och bloggande den här veckan, vi har influensa i familjen och 3 av 5 är nu sjuka men jag har klarat mig än så länge och jag hoppas hoppas att jag och äldsta sonen klarar oss för på skärtorsdagen ska vi åka till Belgien över påsklovet och Victor ska köra motorcross EM och hans team ska ha läger. Så det vore ju jättetråkigt om han blir sjuk nu....



Tränat lite ca 20 min bara före träningen i onsdags och provade på lite av passet tjejerna fick köra på passet sen, dom fick prova på att göra så långa Grodhopp/ Broadjump de kunde, prova på hur HSPU (handstående armhävningar) både strikta och Kippade går till och lokalen där vi håller till är en Judolokal med mattor på golven och dessutom finns 2 tjocka madrasser att använda sig av som stöd mot väggen, detta gör att man slipper vara rädd för att dunsa ner i golvet och göra illa sig, vilket är det de flesta oroar sig för. Dom är så tuffa och modiga och gör allt jag ber dom om!:)

Vi har tidigare provat på passen att bara komma upp i handstående mot vägg, sen har vi kört statiskt att försöka hålla sig kvar i den positionen ca 1min, sen för att öva in delen med handstående armhävning har vi stått med våra fötter på en stol och gjort armhävningar rakt ner med hjässan mot golvet, dom är tunga bara dom, testa får du se!

I mitt gamla blogginlägg i länken här gör jag HSPU både strikta och Kippade där kan ni se vad det är för skillnad.

I senaste numret av Fitness Lifestyle finns en guide med bra tips och övningar för handstående och även för muscel up. Jag tycker verkligen tidningen har haft riktigt bra innehåll den senaste tiden med all Crossfit  som den innehållit och många bra träningsupplägg som man kan använda sig av om man tränar på egen hand och behöver inspiration, i det senaste numret skriver dom om Kontrast träning något både jag och mina kunder använder oss mycket av redan, tex som passet jag skrev om förra veckan - att kombinera en eller 2 tunga övningar för en kroppsdel med en lätt och explosiv övning för densamma.


Handstående tips




Sen gillar jag att Ellinor Rehnström varit modell i många av träningsuppläggen, hon är en av Sveriges bästa Crossfit tjejer och i förra numret fick vi läsa om Björk Odinsdottir som vann RCFFC (nordiska mästerskapen i Crossfit) i höstas, en riktig inspirationskälla.

Det är inte bara för att jag själv är en Crossfit nörd som jag tycker att det är så grymt med dessa CF tjejer i tidningarna utan dels för att de kroppar dom visar upp är först och främst skapade för att vara starka och funktionella och klara av alla dessa utmaningar och påfrestningar CF utsätter dem för, dom är verkligen riktigt starka, man måste var så himla stark om man ska hålla på med CF på den nivån.


Imponerades verkligen av tjejerna i finalen i Gladiatorerna igår, så olika men ändå så grymma på olika vis och hon som vann var ju helt galet snabb, helt klart värdig vinnare!


Själv tränade jag hemma igår och hann inte klart före Gladiatorerna med avbrott titt som tätt för febriga barn som behövde sin mamma, så det blev ett långdraget pass en del av det framför Gladiatorerna.
Var dock ett skönt tungt pass som framförallt kändes av i överkroppen.


5/5 Enarmspress 14 kg
20 höga Svingar 20 kg
*4 set

4/4 Plankan+armhävning+rotation 9 kgs hantlar
15 KB Thrusters 20 kg
*3 set

4/4 Enarmsbröstpress på boll
15 Backflyes 9 kgs hantlar
*4 set

5/5 Utfall m rotation 20 kg KB
10 Plankan m små benlyft 10 Plankan m möte armbåge/knä 10 Plank jacks(alla plankor i följd utan vila)
*4 set


Enarmsbröstpress på boll


Gillar verkligen att en del av mitt jobb går ut på att läsa tidningar och uppdatera mig :) skämt åsido så hinner jag sällan med att läsa överhuvudtaget även om jag prenumererar på ett par tränings tidningar men nu har jag handlat på mig massa tidningar också att ha med på resan över påsk men jag har redan hunnit börja läsa lite och detta gillar jag, håller verkligen med...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar