CrossFitness by Marie

lördag 8 juni 2013

Övningstips: Räckhäv- Fatman Pullups


Känt mig pigg i kroppen efter MK Open och på måndagen gjorde jag ett pass ute med Kettlebell och kroppsvikten.

En favorit övning som jag själv kör en hel del och mina träningsdeltagare både mammorna och de andra grupperna får köra en hel del är Räckhäv - Fatman Pullups en övning man kan göra med olika grepp precis som Chins och Pullups , dessa är inte lika tunga som Chins och Pullups så de flesta kan göra dom men jobbar ändå med liknande muskler. Greppet jag har här (supinerat) jobbar lite mer med biceps än det pronerade greppet med handflatan bort från dig.

Motståndet och svårighetsgraden reglerar du med hur du har benen, böjda ben  eller räcket högre upp ger lättare motstånd, räcket lägre ner och fötterna paralellt med överkroppen är tyngre.

Övningen är som Ringrodd en utmärkt övning för att stärka ryggen och bygga upp styrkan för att klara av Pullups och Chins. 

Viktigt att sträva efter kontakt mellan skulderbladen, spänn magen.


Så leta på ett staket, kryp under bordet i köket, skivstång i rack eller smithmaskinen och kör räckhäv i nästa träningspass!!!





Med raka ben.




Med böjda ben.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar