CrossFitness by Marie

tisdag 25 juni 2013

Tips för sommar och semester








Långa helger, semester och matvanorna är inte som de brukar vara, då är det skönt med vardag igen! Men semestern är ju lång så hur klarar man sig då när det inte är vardag som vanligt på måndagen?

Tips:

  • Välj ut de måltider som du verkligen gillar i din kost, som tex jag klarar mig inte utan min grötfrukost med ägg- alltså byter jag i princip aldrig ut den. För varje måltid du äter som du brukar är ju mycket vunnet.
  • Vad är dina svaga punkter vad har du svårt att stå emot; vin typ varje kväll, potatis, feta såser, godis, chips, smaskiga desserter, eller allt på en gång kanske? Bestäm dig för vad du verkligen vill kunna njuta av under semestertider och hur ofta är det rimligt att kunna njuta av det utan att det blir märkbart?
  •  Ofta är det inställningen det handlar om; stackars mig som inte kan äta det och det och får offra en massa för att inte gå upp i vikt eller; jag kan inte ens titta på en chipspåse så blir jag fet men hon kan äta allt och ändå vara smal som pinne! Det handlar inte om det och det kanske är på tiden att sluta att se bra kostval som ett straff? Vi ser alla olika ut men bara för att man kan stoppa i sig det ena efter det andra vecka ut och vecka in som har en innehållsförteckning lång som en roman och konstiga E ämnen och socker som första ingredienser utan att gå upp i vikt betyder det inte att den personen är hälsosam och kroppen mår bra, skinny fat tänker jag... Är det inte viktigare hur vi mår än hur vi ser ut? Självklart så måste vi leva och inte vara någon slags perfekt varelse som bara äter Raw food o ekologiskt och bla bla bla men ändå måste nog man ändå ha ett slags tänk att 80% av ens kost borde vara bra o hälsosam, tom 90% om man vill gå ner i vikt.
  • Njut av god och hälsosam mat och tänk på vad den ger dig bra energi till att vara pigg och glad under semestern, istället för att äta skräp som ofta ger trötthet, huvudvärk och däst känsla som gör att man inte orkar många knop och träningen ligger då ofta långt bort.
  • Träna korta pass där du är, var flexibel. Att tänka nej här finns inget gym -nej då kan jag inte träna heller, kommer inte att hjälpa dig. Nätet och tidningar svämmar över av korta intensiva pass med enbart kroppsvikt, vissa riktigt bra och tuffa! Få med ditt semestersällskap och sporra varandra i ett 20 min tufft pass. Även den starkaste gymtjejen/killen kan ge sig utmaningar i form av kroppsvikten och om inte annat lägg sambon eller kompisen över axlarna och kör Knäböj och Shuttleruns så blir även den starke trött :)
  • Satsa på att underhålla det du har som 2-4 korta pass i veckan gör istället för att satsa för stort och det inte blir något av alls. Den som tränar mycket mår bra av att slappna av och vila lite från träningen, skära ner på den. Träning är inte det enda i livet och är det de då bör man kanske ta chansen på sin semester att hitta andra saker i livet som inte handlar om träning och kost.
  • Njut av sol, bad, böcker och familj och vänner- livet är som sagt inte bara kost o träning!






Maten på sommaren är ju egentligen lätt att äta nyttig, grillat kött, fisk och fågel men sen massor av grönsaker- det finns ju så många grönsaker som är goda att grilla- sparris, tomat, champinjoner, lök, paprika, morot det mesta smakar gott grillat så att skippa en massa pasta eller potatis är inte svårt då och gör kalla såser på kvarg blir riktigt gott med tex vitlök, lite fetaost, olivolja salt och svartpeppar, eller varför inte med örtkryddor.... Kvargen är smal och proteinrik istället för feta beasåser eller såser på Creme fraiche.
Marinera köttet med egen marinad, de köpta innehåller både det ena och det andra och socker förstås!
Jag gör en Pesto för ca 1 veckas bruk som jag använder till det mesta- grönsaker, köttfärsåsen och marinera köttet i. Snabbt, väldigt gott, sätter smak och piffar upp det mesta, dessutom får man i sig bra fetter från olivoljan som är viktiga och många glömmer av.

Veckans Pesto- det som fanns hemma: Vitlök, Färsk Basilika, Olivolja, Flingsalt och grovmalen svartpeppar. Mixa med stavmixern, klart!





Ingen träning sen i torsdags för mig, lite ofrivilligt då jag haft en nerv i kläm bak i nedre rygg ner mot ena skinkan som huggit till i vissa lägen från och till ända sen i onsdags men vet inte vad det kommer ifrån.
Igår när jag tränade kände jag dock inte av den alls men idag har den känts av ett par ggr, väldigt irriterande!

Jag körde Snatchar med Overhead squats igår och skulle köra Jerk men det funkade inte alls, lite för stressad och ofokuserad så jag fick skippa dom och körde många sets med Frontsquats istället och jobbade på att gå ner snabbt och upp, dom kändes faktiskt bra även om jag fegar i vikten för jag är rädd att inte komma upp när jag inte kan släppa ner vikterna på golvet....
Skulle köra bänkpress också men blev sur och stressad och åkte hem istället :) jaja nya tag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar