CrossFitness by Marie

torsdag 25 april 2013

Kettlebellsvingar!



Mycket korta pass är det som gäller nu, jag har så fullt upp just nu med både det ena och det andra så tiden är knapp men för det behöver man inte låta bli att träna helt!

Jag har 30 minuters rast på jobbet och idag var läge för en springtur och i strålande sol körde jag Backintervaller i ett närliggande elljusspår, idag valde jag en längre backe än den jag kört mest i tidigare. Den här backen var inte så himla brant men lång och seg, de sista metrarna i varje intervall kändes det som att jag knappt kom framåt överhuvudtaget men det gjorde jag förstås. Gjorde 8 st intervaller uppför med 5 st Tuck Jumps på toppen i varje sen aktiv vila nerför. Kul var det, jag hade ju längtat efter Backintervaller men det var tufft!



Intervaller är ju ett sätt man kan jobba på med även styrkeövningar eller Kettlebell övningar och jobba med hög intensitet under flera intervaller och däremellan få ner pulsen med vila.

I förrgår körde jag höga Kettlebellsvingar i 45 s intervaller med 15 s vila mellan varje och efter var 5e intervall vilade jag 45 s för att få ner pulsen som då hade gått upp en hel del.

Kettlebellsvingar är en suverän övning för stora delar av kroppen man jobbar med de flesta musklerna och hjärtat får jobba massor det med, dom passar bra att köra i intervaller av olika slag. Dock är det ingen övning att börja med på egen hand utan att ha fått instruktioner i tekniken, framförallt med en tung Kettlebell kan man få skador i rygg och axlar. Tekniken är viktig och detta är ingen övning för nyblivna mammor med försvagad bål, det krävs stark bål för att svinga så det gäller att börja med rätt sak först och inte gå på det som kanske är mest effektivt först då det blir andra muskler som tar över när en annan muskel är försvagad. Tipset är att lära sig rätt från början för bästa resultat!




Stark mage och stark rumpa är något som jag upprepar många ggr på Kettlebellpassen :)

Lätt böjda armar- inga raka armar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar