CrossFitness by Marie

söndag 24 mars 2013

PR Marklyft!



Tog mig en tur till boxen igår, behövdes verkligen komma ifrån allt vad sjuklingarna heter en stund...


Började med;

Snatch 4* 15 kg, 4* 20 kg, 4* 30 kg, fail på 35 kg 3 ggr?? La ner Snatchandet efter det vet inte riktigt vad som hände men lite trött axlar efter igår hade jag, jaja så här är det vissa dagar...

Muscel up träning med Gummiband, gick faktiskt bra och bättre än förra gången och jag fixade med tunnaste gummibandet den här gången. Blivit starkare i botten av Dipsläget trots ingen sån träning alls på länge och klarade att ta mig upp ur det när jag körde från golvet utan gummiband också, men sen när jag provar på riktigt så kommer jag inte dit, jag kommer inte upp, antar att jag har för dålig kipp i höften också.
Jag skulle verkligen behöva träna mer på detta om jag ska kunna lära mig Muscel up och antagligen massa vägledning också. Filmade ett klipp med Gummibandet för att visa hur man kan träna på rörelsen men råkade radera det :(



Sen Marklyft och jag har inte har inte kört så mycket Marklyft ett tag nu men kom ihåg bra tips jag fick från Lars BerglundStyrkelyftsdelenPeak your Performance att börja längre ner i botten och nästan sitta på golvet och mer "resa mig tillsammans" med stången, känns helt annorlund och fast det känns som att nej det här går inte så fick jag upp stången!

La in Pullups mellan seten i Marklyft för att vara mer effektiv.

5* 65 kg -7 kipping Pullups, 5* 85 kg -6 kipping pullups, 2* 105 kg- 5 Kipping Pullups, 1*115 kg -3 strikta Pullups, 1*120 kg (tangerat PR från i hötsas på RCFFC)-3 strikta Pullups, 1*125 kg PR -3 strikta Pullups, sen kände jag att lite lite till går nog så la på 2,5 kg till 127,5 kg och det gick det med, sen är det inte det snyggaste lyftet jag gjort det man lätt tappar rygg och axlar på såna vikter och fick probelm att räta ut höften i sista läget så jag blev ståendes och fick krångla ett tag! PR med 7,5 kg och jag har inte lyft 120 kg någon gång mer än på tävlingen i September och klarat som mest 110 kg och har tänkt att det var väl adrenalinet på tävlingen som gjorde det, jag har uppenbarligen blivit starkare iallafall.
Nästan 130 kg typ min dubbla kroppsvikt, känns ju skittungt men då ska man ha klart för sig att de bästa Crossfit tjejerna i världen lyfter 170 kg i Marklyft och Styrkelyftar tjejer ännu mer. Helt galet!!!







Inte snyggaste lyftet som sagt och absolut inget att ta efter eller använda som mall för att lära sig teknik i Marklyft, det kan jag visa på mindre vikter och man ska ju såklart veta att det alltid är en risk att ge sig på tunga vikter man kanske inte behärskar och detta är ju en ständig diskussion mellan Crossfitters och Crossfit motståndare och jag håller med i mycket av kritiken riktad mot CF men sen är det alltid den enskilde individens ansvar och självklart boxarnas ansvar hur man lär ut och hur noga man är med teknik som är så himla viktigt i allt man gör.

Jag har iallafall inga men efter Marklyftet igår mer än en jäkla träningsvärk i ryggen :)
Filmade även mina sista 3 Strikta Pullups, fast den sista blev inte så strikt då jag höll på att tappa greppet för det fanns inget magnesium.




Om någon är intresserad kanske jag ska sätta ihop lite tips för att lära sig Pullups/ Chins ?

Sen avslutade jag med en 8 min Amrap av övningar jag suger på; Toes 2 Bar och Ringdips med Wallballs  för flåsets skull och dom suger jag också på så det var ju bra :)

Jag var helt slut i överarmarna efter Muscel up träningen och Pullups så jag la bara in 1 Ringdip per varv men det räckte ju kan jag säga, de 2 sista varven komma jag inte ens upp helt, så jäkla tungt!

Amrap 8 min

5 Toes 2 bar
1 Ringdip
10 Wallballs

6 varv tror jag, blev stående när jag skulle börja 7 e varvet och kom inte upp i en enda Toes 2 bar, mina armar var helt slut, finito....

Är riktigt nöjd med passet ändå och att jag la in flås på slutet fast jag nog gärna struntat i det och fortsatt med styrka och teknik...

Jag skippar Open Wod 13.3, blir lite svårt att göra då jag inte klarar Double unders alls längre och inga Muscel up heller, jag vet inte vad som hänt men jag klarar inte av att göra en endaste Double unders, längre har liksom tappat bort dom??? Har inte fixat göra dom på någon månad och jag blir så irriterad när jag hade lärt mig göra dom någon iallafall och nu då?

Nä nu måste jag fortsätta packa inför Belgien på Torsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar