CrossFitness by Marie

måndag 26 november 2012

Marklyft





Jag hjärta Marklyft!

På gårdagens pass i boxen blev det Marklyft 2 OTM 10 min, de 2 första @ 75 kg, kändes väldigt lätt så la på till 80 kg kändes också lätt så la 5 kg till och körde resterande på 85 kg, kändes bra och det fanns nog mycket kraft kvar i dom så nästa gång kommer jag lägga mig på högre vikt när jag kör OTM.

Är en skön känsla att känna sig stark i något, speciellt nu när jag känner mig väldigt svag i många andra saker.


Marklyft har blivit en favoritövning numer då jag hittat tekniken, tidigare var det lite rädsla när jag gick på stången att inte klara av att få upp den.

Marklyft är en mycket bra övning för ryggen med rätt teknik, bål som alltid måste kopplas på om man ska kunna lyfta tungt, ben och armar känns även de av när man jobbar tungt och med många reps. Marklyft engagerar de flest av kroppens muskler!

Väldigt viktigt med bålen påkopplad, rumpan pekar bakåt, ingen krummad rygg, bröstet upp och brösta upp dig ordentligt ta ett djupt andetag och lyft med stången mot smalbenen och res dig upp tills höften är utsträckt, kom hela tiden ihåg att behålla ryggen i rätt position aldrig krumma den.


Kliv fram, händerna utanför fötterna,

Sätt dig ner, brösta upp dig och res dig med  stången mot smalbenen


Avslutade passet med en metcon10 varv av;

5 Liggande Ringrodd
4 höga boxjumps
8 Wallballs


1 kommentar: