CrossFitness by Marie

måndag 3 december 2012

Kluriga grejjer....


Tränandet i helgen blev inte som tänkt riktigt men det blev träning iallafall, jag hann bara med ett pass i boxen istället för 2 som det var tänkt men jag tränade iallafall ett kort men tungt pass hemma på lördagen och en övning som jag gjorde i passet var Jump Lunges / Utfallshopp med Kettlebell 16 kg, riktigt tungt och jobbigt och  shit vilken träningsvärk jag fick i rumpan! Prova den:)


Jag jobbade på med Pistols igen med Kettlebell och gjorde även några försök med Kettlebell Kettlebell lyckades en gång dock bara med 8 kgs Kettlebell, riktigt svårt med balansen och ta sig upp igen. Det får jag jobba vidare på.....



Klurigt.....






Igår blev det ett pass i boxen och jag började med Snatchar efter uppvärmningen, jag lägger inte på mer vikt utan håller mig mellan 25-30 kg för att nöta på med tekniken och bygga upp stabilitet i handlederna i Overhead positionen som är mest kritisk.

Bra att filma sig själv och att bryta ner rörelsen för att se hur man gör vart man brister osv, det är en väldigt svår rörelse och att ha stången nära kroppen är en av svårigheterna.



Snatch 





Körde även GHD Backextensions och Situps  4 set av varje med 10 reps med 5 kgs vikt

Tanken var att jobba upp ett nytt 1 RM i Backsquats och Marklyft men jag var trött i ryggen troligtvis efter däckbyte på bilen så det blev inga nya PR, dock provade jag på 90 kg Backsquats men i motsats mot tidigare så gick jag ej tillräckligt djupt utan vände för tidigt och dom blev ej bra alls sen fick jag problem att ställa om i huvudet så nu blir det gå tillbaka och gör rätt nästa pass på lägre vikter, tidigare har problemet varit att jag gått för djupt så det blivit för tungt att ta sig upp men nu var det motsatt men det är bara att börja om tills det sitter i hjärnan och muskelminnet.

Marklyften kändes inte alls bra så jag stannade på 115 kg och lät det vara sen, det kommer andra tillfällen......


Körde sedan lite Ringrodd, höga Box Jumps och Kipping Pullups som avslut.

Filmen visar Ringrodd som även kan göras i tex TRX och jag ligger lite lägre än själva lådan jag har fötterna på vilket gör det ännu tyngre men man kan ha fötterna på golvet med och även höja ringarna så man i princip stå med lite lutning bara och det kan vara tungt nog, man anpassar efter sig själv.
En bra övning för ryggen men se till att kroppen är spänd o rak inte hänga ner med rumpan utan rak som i Plankan och aktiverad bål.



1 kommentar:

  1. modig du är som står på kulan! Jag är livrädd för att vricka foten, känns lätt hänt att kulan tippar. :/ Gammal och feg... eller rädd om gamla fotbollsskador? ;)

    SvaraRadera