CrossFitness by Marie

måndag 27 februari 2012

here we go again.....



Jobbat idag men imorgon och onsdag har jag lite Sportlov med mina pojkar, ska bli skönt även om jag inte blir helt ledig....

Vilar kroppen från träning idag och imorgon, vila är viktigt! Fast nog har jag lite abstinens till Crossfit ändå, knäpp som man är:)

Har slarvat lite med kosten senaste veckorna och min käre son har kommit i något stadie där han bakar typ varje dag! är jätteglad för det men mindre glad att jag har dålig karaktär när det gäller socker, tyvärr.... han bakar ruskigt goda saker dessutom och att smaka en kaka ibland är väl ingen fara men 3-4 st per dag känns lite överdrivet, så nu har jag satt stopp för mig själv får se hur bra det lyckas har klarat den här dagen iallafall trots att det kännts lätt att bara öppna frysen och äta en eller flera kakor.

Har hållt det på en bra nivå rätt länge nu med godis 1 gång i veckan och inget direkt sug efter socker men dom senaste 2 veckorna har varit hemska och jag har inte varit måttlig på något vis.

Nu är det ju inte så att jag försöker undvika socker för att hålla vikten, gå ner i vikt eller så, utan för att må bra, socker påverkar mig på många negativa sätt, tex trötthet ganska snabbt efter, spänd och uppblåst mage som känns irriterad och huvudvärk så då fattar man ju att det inte är så bra för kroppen.


Hur gör man då för att slippa sockersuget?

Ät regelbundna måltider 5-6 st per dag ca 3-4 timmar mellan målen, så man aldrig blir jättehungrig och får en dipp där man kan äta vad som helst.

Planera alla måltider även mellanmålen, kanske låter tråkigt men då är risken att stoppa i sig "skit" rätt liten.

Ha inte sånt du inte bör äta hemma, som jag har nu-frysen full i goda kakor:)

Handla inte hungrig, säkert hört det femtielva ggr men jag lyckas fortfarande med det och visst följer det ofta med något man borde skippa hem....

Ät mera proteiner, inga/mindre snabba kolhydrater som ofta triggar sötsuget, välj långsamma kolhydrater i måttlig mängd, ät mera bra fetter tex nötter (naturella), olivolja, avokado och fet fisk.
Massor av grönsaker, alltså inte isberg och gurka som mest består av vatten.

Se till att äta dig mätt inga pytteportiner, men heller inte backa på maten och äta sig proppmätt för det är så gott, lagom som det så fint heter är bäst!

Ju längre man håller sig borta från socker desto mindre sug, så vill man bli av med det helt, ge det 2-3 veckor utan socker.

Tänk på det dolda sockret tex i i Chilisauce och  SKYR japp det finns i dom med!- läs innehållsförteckningarna och försök äta så rena produkter som möjligt.



Ska föreställa mina pannbiffar m gräddsås, keso, bönor, avokado, cocktailtomat o babyspenat
middagen idag.....




Det finns några få platser kvar till Kettlebell Workshopen den 24 mars, så skynda om du vill vara med, maila mig på mariemammabootcamp@hotmail.se.

3 kommentarer:

  1. Mycket bra sammanfattat och bra att du påminner om det dolda sockret, jag har en hel pärm med produkter :) - så viktigt att kolla innehållet.
    Hoppas ni får två härliga sportlovsdagar!

    SvaraRadera
  2. Är intresserad av kb-kurs men är bortrest den helgen. Kommer det fler tillfällen?

    SvaraRadera