CrossFitness by Marie

onsdag 1 februari 2012

Magrutor?

Lurade er tyvärr lite igår, det blir på måndag jag ska dela med mig lite vad jag tror kommer bli hett bland träningskläderna i vår och ett erbjudande för er.


Idag bjuder jag på ehm, antydan till magrutor och blåmärken....




Att inte får ömma blåmärken på nyckelbenen och framsida axlar när man kör med skivstången verkar omöjligt, men lite får man ju tåla!

Trodde för inte allför längesen att jag aldrig skulle kunna få synliga magrutor, men hey är ju en bit på väg och det är stor skillnad på magen mot för ca 2 månader sen, det är helt klart Crossfiten som tagit mig dit även om jag aldrig i princip tränar specifikt magen, Plankor har jag ju jobbat med intensivt i ca 10 månader efter graviditeten men aldrig en Situp efter denna graviditet utan jag har byggt upp inre bålmuskulaturen länge och nu förekommer det ju Situps och andra magövningar jag inte rekommenderar nyblivna mammor och dom som inte byggt upp den inre magmuskulaturen så det är klart jag gör dom på passen men skillnaden är stor mot när jag gjorde Situps som en galning efter mina 2 första graviditeter och magen var som ett hustak i varje Situp och min magmuskeldelning blev bara värre och värre. Nu blir inte magen så i Situps längre så jag känner mig lugn med att göra dom på passen.

Man jobbar oerhört mycket med bålen i alla olika lyft och i det mesta faktiskt arbetar bålen massor och det gäller att ha byggt upp bålen för att tex inte ryggen ska ta över i lyft osv så man får problem i den......




Men ni som inte gjort Plankan i evigheter efter graviditeten gör inte Situps och andra mag övningar där ni bygger "hustak" för bövelens skull! Man måste börja i rätt ände går inte att fuska sig fram och tänk på talesättet som jag sagt förut och säger det igen; Abs are made in the Kitchen! Så att enbart träna men inte äta sunt kommer antagligen inte hjälpa dig till magrutorna, tänk på att maten är ditt bränsle att orka träna tuffa pass på bla.




Ännu ett tufft och givande Crossfitpass avverkat idag.

Först Push press och Push Jerk som vi skulle jobba upp i 90% av kapacitet, var trött i axlarna sen igår så fick kämpa en del.

Kom upp i 45 kg och med tanke på att jag inte direkt fixade Push Jerk utan i princip gjorde Push pressar enbart så fick jag nog vara nöjd för idag, blir ju PB varje gång när man inte gjort övningarna tidigare...

Wod 6 varv av;

1 Push Press 2 Push Jerk vikt för tjejer 45 kg men det fick jag inse att jag kunde glömma skalade till 35 kg och det räckte väl, sista varvet var det min envishet som fick upp stången...
8 Lateral Burpees hoppa över skivstången i upphoppet
8 Fällkniven m 6-4 kg medecinboll tog 6 kgs tungt som bara den

Tid 9.44 hyfsad tid men bättre nästa gång!



SuperSHEro  visar i ett inlägg skillnaden på Push Press och Push Jerk för er som undrar vad sjutton det är!

5 kommentarer:

  1. Jävlar i helvete vilken kropp du fått!!!! Djupt imponerad Marie!!!
    Kommer definitivt behöva din hjälp snart :)
    Kram Erika

    SvaraRadera
  2. Det där kan man absolut kalla magrutor :)!

    SvaraRadera
  3. Snygga rutor!! Mycket bra sagt om plankor, det tål upprepas många gånger. Kul pass, igen :-)

    SvaraRadera