CrossFitness by Marie

söndag 12 februari 2012

Paleo?



Har nu vilat 4 dagar och det var säkert bra för kroppen men mitt huvud gillar det inte, är irriterad och rastlös, så imorgon är det verkligen dags för ett nytt pass.

Hade tänkt träna hemma idag på kvällen när jag kom hem efter att ha varit borta över helgen men har inte hunnit med det så jag väntar tills imorgon.


Har dessutom freakat ut rätt totalt i helgen när det gäller maten och det känns i huvudet och även magen är mindre glad över det, har blivit en hel del snabba kolhydrater och socker, sånt som jag reagerar på direkt med magen och får ofta huvudvärk.

Kan inte skylla på något egentligen mer än att jag inte hunnit planera och att jag valde äta godis typ hela helgen, jaja händer inte allför ofta att jag spårar ur och det är väl bra att kroppen reagerar annars skulle man ju inte lika lätt kunna låta bli....




Många som sysslar med Crossfit äter ju Paleo-stenålderskost som är som bilden ovan beskriver i korthet och visst verkar det ju vettigt med mycket av den men jag tror lite kolhydrater kan vara bra och vissa mejeriprodukter är för bra för att ta bort men visst borde många i detta avlånga land ta bort mycket av mejeriprodukterna och framför allt socker och snabba kolhydraterna.

Så fort det blir en diet (fast Paleo är en livstil mer säger dom) men jag tror det blir mycket svårare så fort det blir en massa förbud mot olika saker att man då ännu mer vill äta dom så bättre balans säger jag.

Använd det sunda förnuftet och välj vad du vill stoppa i dig, att äta så rent som möjligt borde vara bra för oss alla (jag lever inte alltid som jag lär, nej), man har ett val.....


Nä nu avslutar jag med mina favorit ord ännu en gång;


Sant så sant

4 kommentarer:

  1. Jag börjar nästan bli lite förbannad varje gång nån nämner paleo, lchf, gi, atkins, eller diet över huvudtaget. Och alla säger samma sak om varje diet; det är ingen diet det är en livsstil.
    Varför kan folk inte bara äta lite av varje och lagom mycket tills man är mätt och pigg? Hur svårt ska det vara? Det är som att vi har förlorat alla våra naturliga instinkter och måste försöka hitta nån magisk nyckel som skall öppna upp skattkistan med den stora h-e-m-l-i-g-h-e-t-e-n om hur man håller en bra vikt, är pigg och frisk och mår bra. Blir så trött.......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... för vissa är det svårt o man får så många olika val o alt med dieter osv o har man viktproblem så är nog snabba lösningar ofta väldigt lockande,, bara kolla alla förstasidor i olika tidningar- Bli av med fettet snabbt" Gå ner 5 kg på en vecka" osv dom säljer ju tydligen med så det är nog vad många eftersträvar en quick fix utan att egentligen ta itu m det verkliga problemet... Tyvärr

      Radera
  2. Förstår din saknad av träningen, men som sagt, kroppen behöver ju vila ibland också, det gäller ju att hitta en balans där också och inte bara en balans i det man stoppar i sig :). Och att "fuska" ibland och stoppa i sig sådant man inte äter så ofta tror jag också bara kan vara bra om man verkligen gjorde valet att äta det och man gjorde det för att man ville det. Jag tror precis som du att det kan bli jobbigt med förbud, nej en bra balans i allt är vad jag tror på. Men vi är ju alla olika och fungerar olika och tycker olika!
    Hoppas att du får ett härligt träningspass imorgon! Kram Jennifer

    SvaraRadera