CrossFitness by Marie

söndag 18 september 2011

Backintervaller, Tabata och lunchtips

I burpee -tagen...

Fick med mig Victor och vi joggade till elljuspåret och till bästa backen, sprang halva backen baklänges sen vände vi om och maxade och på toppen gjorde vi 10 Burpees, Victor orkade 6 vändor idag och körde Plankan medans jag jobbade och gjorde 2 till, så det blev 8 st, om man tänker efter så blir det 80 burpees! inget man gör i sträck direkt inte nu men nån gång kanske.....


Sen tog vi elljuspåret igen och körde Tabata löpintervaller, är van att Victor brukar springa ifrån mig iallafall dom första 3 intervallerna men idag var han inte riktigt på hugget. Han är sån tävlingsmänniska och ska alltid vara först men han var nog lite trött idag och hade skoproblem...

Efter intervallerna körde vi armhävningar, dips, och Plankan upp/ner i ett triset 10*3, avslutade med 25 Mountainclimbers el Planklöpning som jag kallar dom * 3.

Eftersom Victor kör cross tycker jag det är väldigt viktigt att han tränar sin bålstyrka i olika plankövningar, för att inte få problem med ryggen tex när han blir större som många crossåkare får. Dessutom är cross en riktig kraftsport, faktiskt även om många tror man "bara" åker cross men dom har nog inte kört på en crossbana med hopp och kurvor överallt, så konditon och styrka i överkroppen behövs.


Blev ett bra avslut på en lång träningsvecka och faktiskt känns kroppen inte helt slut nu några timmar efter passet, så det är nog bara positivt att ruska om kroppen lite och ibland chocka den med träning varje dag naturligtvis anpassat efter i vilken form man befinner sig, men absolut inte varje vecka utan var 5-6e vecka kanske.

Någon annan som tränat hela veckan eller mer än vanligt?



Lunchen idag blev Torsk och potatis till övriga familjen och orkade inte göra något till mig själv som inte äter fisk utan värmde bara en Kelda Toscansk Tomatsoppa som är ett bra snabbmats lunch/middag tips klickar bara i någon matsked Turkisk youghurt så blir den perfekt, just den Toscanska Tomatsoppan är lite kryddig så den blir mer rund i smaken av turkyoughurten, gillar även den vanliga milda tomatsoppan från Kelda så låg fettprocent dessutom så dom är ok så sett för den som tänker på det. Ibland om jag har någon kryddig korv hemma kan jag ha lite sånt men då är det inte så fettsnålt längre.....eller varför inte lite bönor i?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar