CrossFitness by Marie

söndag 4 september 2011

Backintervaller

Idag kände jag mig bra från förkylningen och körde ett pass där jag joggade 3 km i blandat asfalt/skog som uppvärmning i 5min tempo sen upp i elljuspåret till min favvobacke och gjorde 9 vändor upp där jag sprang baklänges halva sen maxa resten upp. Uppe på backen körde jag 10 burpees första vändan, 10 knäböj m upphopp andra och tredje utfallssteg 10/ ben sen körde jag samma övningar igen men stegrade upp till 15 och sista vändorna 20 av varje övning. Jobbigt var ordet och jag fick ont i knäna, en handled och dessutom huvudvärk! brukar aldrig få ont när jag tränar, mer att knäna kan bli stela och knakiga efter så få se hur det känns imorgon, tippar på att det var asfaltslöpningen som jag är ovan vid nu som gjorde sig påmind. Körde iallafall på ytterligare 2 km hemåt längs elljuspåret och körde Tabataintervaller en vända när jag hämtat andan,  maxade 20 sek, vilade 10 sek och allt *8, japp sen var det bara att släpa sig hem! Kändes skönt att ta ut sig ordentligt....


Backintervaller är som alla intervaller ett bra sätt att förbättra sin kondition på och just backintervaller är mycket bra för lårmuskler och rumpan. Att byta ut iallafall ett av sina vanliga joggingpass mot intervaller i någon form gör mycket för konditionen. Själv tycker jag nuförtiden bara om intervallpass när det gäller löpning, blir så utråkad av att "bara" springa km efter km....För ca 2-3 år sen hatade jag intervaller och tränade bara löpning inte någon slags styrka mer än en massa onödiga situps, sprang 3-5 pass i veckan 5-12 km, bara malde på men fick aldrig några förbättringar vad gällde tider. Är rätt säker på att jag skulle få bättre tider nu trots minimalt med rena löppass men jag har inga såna ambitioner längre.
Apropå situps som jag gjorde tusentals i veckan för några år sedan så gav det mig bara en större delning av magmuskeln (diastasis recti) och magen blev inte ett dugg plattare utan som ett hustak mer, tänk om jag vetat då vad jag vet nu, tack Olga Rönnberg http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/ för att du upplyst mig och många andra Mammor om att situps bara förvärrar vår magmuskeldelning efter graviditeten och att statiska övningar som tex Plankan är vad man ska göra för slags övning för att få platt mage dvs få ihop den raka magmuskeln igen som delat sig under graviditeten. Nu är min mage plattare än efter någon av graviditeterna och jag har inte gjort en enda situp bara plankan (har mer att jobba på med den)och såklart annan styrka och cardio . En till sak med situpsen är att jag upplevde att midjan blev bredare som man absolut inte vill som tjej....
Så inga situps alla Mammor!(och andra tjejer m förresten)
På mina Mamma Boot Camp pass gör vi INTE situps och inte på kvällsträningarna heller det behöver vi inte för vi får allt det i plankan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar