CrossFitness by Marie

onsdag 28 september 2011

Tabata Race!

Här kommer ett förslag på ett sk Tabata Race där man väljer ut 4 st övningar tex armhävningar, knäböj (för ännu jobbigare lägg till hopp, dock ej för nyblivna mamman), mountanclimbers-planklöpning och burpees.

Tips för er som har Iphone eller smartphone att ladda ner en Tabata timer som app som piper när det är vila och när du ska köra, annars Gymboss eller annan timer är att rekommendera då det är svårt att ha koll på tiden annars, det är viktigt att verkligen köra alla dessa 20 sek stenhårt och sen vila 10 sek allt gånger 8. Sen vila någon minut om du behöver och kör nästa övning osv......

Tänk på att det verkligen ska vara MAX i intervallerna, ingen såsning!
Ok där har ni 4 min per övning och gånger 4 st = 16 min träning och är ni fortfarande pigga och vill göra något mer efter det direkt så har ni inte gett allt i intervallerna, hehe! Man bör försöka hålla samma antal reps i varje intervall på samma övning.
16 min har man ju tid med eller hur? Men det är inget man gör flera gånger i veckan utan 1 gång i veckan kanske....

För tips på andra övningar om man har hantlar hemma så kolla under Tabata etiketter. Det man ska tänka på är att välja så stora muskelgrupper som möjligt.

Good Luck!

Skriv gärna en kommentar ni som provar, hur det gick!


text om tabata





Idag ska jag och Victor prova på en ny WOD jag inte kört tidigare, berättar senare hur det gick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar