CrossFitness by Marie

lördag 29 oktober 2011

Övningstips

Ett bens knäböj ståendes på pall



Gjorde ett styrkepass idag med alla övningar i Supersets.
En övning som jag tycker är super för rumpan och verkligen känns är ett bens knäböj där man står på något tex en stol eller bänk för att komma lite djupare, tänk på att trycka ifrån uppåt och gå ner så djupt som möjligt, rätt svårt att komma djupt i början men övning ger färdighet! Knäböj på ett ben är en bra stabiliserande övning även för den som har lite knäproblem, musklerna runt knäna får extra träning så dina knän blir stabilare. Tänk på att spänna magen.


Plankan med sidförflyttning


Avslutade styrkepasset med en Tabata med Plankan med sidoförflyttning, där man står i Plankan- suger in naveln mot ryggraden, inte svankar, tänker sig rak som en planka och förflyttar sig i sidled med små steg med armbågarna och tårna i. Är inte någon jättepulshöjande övning så men magen får jobba kan jag lova! Prova! Man behöver inte göra den i Tabataintervaller utan man kan göra den 3*30 sek att börja med för att sedan gå upp till 45 sek och sedan 1 min....




Plankan mot boll
 Plankan kan ju göras i många varianter och när man klarar 3*1 min på tå är det dags att utveckla lite och då kan man höja svårighetsgraden lite genom att göra den på boll som på bilden ovan, börja med båda fötterna i och sen när man klarar det lätt tar man på 1 ben, samma som vid vanlig Planka- sug in naveln mot ryggraden och svanka inte. Bollen gör att du får jobba med balansen samtidigt och övningen blir svårare och jobbigare.



Max visar när han gör Pistols! (Jäkla unge, klarar det jag inte klarar än!)

Jag tränar alltid barfota när jag tränar inne hemma får en mycket bättre balans och när man tränar Kettlebell ska man ha skor med platt sula eller barfota.


I veckan kommer fler övningstips..........

1 kommentar: